Tuesday, July 14, 2009

HANTU

'Hantu ada hantu mana hantu mana mana... '
.
Wah.. dah lama tak update tetiba plak citer pasal hantu ni. Sebenarnya aku tertarik dengan satu siri motivasi yang aku dengar dekat radio berkenaan dengan hantu yang disampaikan oleh Dr. HM Tuah Iskandar. Yelah sekarang ni hantu lagi glamer n lagi cun dari manusia. Mana-mana stesen tv dan hampir setiap hari akan menayang kan cerita hantu. Tak cukup kat tv kat layar perak juga orang berlumba2 menghasilkan filem hantu untuk mendapat kutipan 'kotak pejabat'. X kisahlah apa cara sekalipon orang akan lakukan untuk mendapatkan rezeki. Yang penting tidak menyimpang dan melanggar aqidah.
.
Biler disebut pasal hantu, jgnkan budak2 kita yg dewasa ni pon sedikit sebanyak akan meremang jika melalui kawasan yg sering dikaitkan dengan hantu ni mcm tanah perkuburan, rumah tinggal dan kawasan yg sering berlaku kemalangan maut. Tapi dalam sedar atau tidak, sebenarnya kita sedang mempengaruhi minda kita supaya takut makhluk yang juga ciptaan Allah. Bukan la niat aku nak 'cakap besar' nanti ada pulak yg doakan aku jumpa dgn hantu.. aih mintak simpang la yer.. tetapi melalui respon pendengar pada siri ini juga ada mengatakan bahawa, hantu, pontianak, langsuir, pocong dan sebagainya hanyalah nama komersial yg diberikan oleh org2 terdahulu. Bak kata pepatah nama glamer kepada makhluk yang keujudannya juga diceritakan dalam Al Quran iaitu,... syaitan.
.
Melalui sejarah syaitan ini juga merupakan malaikat pada asalnya yg telah dilaknat oleh Allah hanya kerana melanggar satu (1) dari 6666 ayat Allah. Iaitu tidak tunduk pada Adam. sedangkan 1 ayat yg dilanggar oleh syaitan dia terus dilaknat malah bersumpah akan menyesatkan umat nabi Adam. Bagaimana pula kita manusia.. berapa agaknya ayat2 Allah yg kita langgar?? (menginsafi diri sendiri juga,.. )
.
Suka aku nak review satu atau 2 sebenarnya ayat dalam Al-Quran iaitu surah An-nahl (16) ayat 99 dan 100 yang bermaksud.
.
99) Sesungguhnya syaitan itu tidak ada kekuasaannya atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Allah.
.
100) Sesungguhnya kekuasaannya (syaitan) hanyalah atas orang-orang yang mengambilnya menjadi pemimpin dan atas orang-orang yang mempersekutukan Allah.
.
Jadi dari 2 ayat ni jelas menunjukkan sekiranya kita dihantui oleh syaitan dan kita takut kepadanya dengan mudah syaitan akan menakluk manusia. Sama-samalah kita renungkan.
.
Jadi diakhir siri motivasi ini Dj radio berkenaan ada berkata.. "kenapalah masa kita kecik2 @ kita selalu cakap dengan anak2.. kamu pegilah sana tu.. sana ada hantu... dan budak2 akan takut. Tetapi kenapa kita tak didik mereka dengan berkata.. jangan buat perkara ni.. Allah nampak nnt kamu akan diazab.. " maknanya kita sendiri telah di didik dari kecik supaya takut hantu....
.
* sekadar untuk renungan bersama...
* jgnkan org lain aku pon kalo Naylie dah degil sgt aku cakap jugak.. ada keliwon.... padahal keliwon tu mlm jumaat... huhu

16 comments:

neezareef said...

sy x leh tgk cter keliwon tu nnti nk bgn mlm wat susu teringat..hahaha

mamaadam said...

huk3 same la tapi adam lagi takut lipas dari hantu huhu

eedany said...

hello... im back beb!

eedany takut hantuuuuu! serious ok.

:)

CuTeMiUt78 said...

eemm.. betul tu kan..
hik..hik..hik.. klu mirul plak.. nak takutkan dia.. hah kat situ ada ceplos.. :D

TE-ARE |DIAMOND|™ said...

te-are suka entry nie... bnyk benda yg kadangkala x terfikir pun... tq for sharing... ;)

[-suziey-] said...

patutnya seram tp nak gelak plak sbb intro dia siap nyanyi lagi..ekeke:D

jesnita_ns said...

tu le akak ni cam lama je x berupdate..ke bizian ke?? ceh tetiba je larik topik..hehhee

unique1012 said...

menarik info ni :)) ye betul kkg kita sendiri yg ajar anak kita kan takut kt hantu, padahal jumpa pun tak pernah lg, minta dijauhkanla ye, insyaAllah..

MiszMama@Haslinda said...

salam kenal, kite takut tengok cite antu. seram bangat!!! tak penah lagi jumpa antu. Tapi penah jumpa dengan entiti. Serius!! nampak entiti depan cermin tingkap bilik, look like asap warna putih main hide n seek kat tingkap. BTW umah kitorang level 2. Luar tingkap ade pokok besar. Tapi mase tu tak rase takut, tawakkal je. That's the first time and hope last too. Nauzubillah.

Khas Lysha said...

neezareef:.. betol la citer keliwon tu mcm kisah betol kan..

mamaadam:.. elok jugak tu at least lipas kalo dibunuh boleh mati kalo hantu nak bunuh camaner dah mmg mati pon.. huhu

eedany:.. i miss u babe.. hehe x yah takut2 sgt.. hantu jer.. wah cakap besar nie!.. uhu

cutemiut:.. hehe klaka la mirul ni.. :D

te-are:.. thanx 4 reading.. ;)

suziey:.. mesti suziey siap menari kan.. ;)

jesnita:.. nak kata bz tu x la sgt cuma tgh memeras otak ni,, huhu

unique:.. betol tu,.. dlm siri ni pon dr tuah ada kata hantu utk penakut je org berani mana pernah jumpa hantu.. apapon mintak la dijauhkan..

misz mama:.. salam kenal misz mama.
hantu skrg mcm2 pesen. sy sendiri pon penah dgr bisikan betol2 dkat telinga siap dpt rasa angin mcm org bisik kat kita tp x de sapa pon kat saya masa tu.. terus meremang.. kemudian istighfar baca la apa yg patut and harap lah tu yg last.. xnak lg rasa experience mcm tu sgt x best. jantung mcm nak runtuh.. huhu

ct rahani said...

baru semlm layan citer hantu kt tv2.. hiks.. a ah kan.. skrg byk tul citer2 kt tv psl hantu..

Ada Ayrissa said...

hehehe...dan dek kerana citer antu jugak, anak dara kiter kenal sapa itu toyol..
kalo nmpak tmpat gelap sket mulalah yoooool...dia sebut!!!
n kalo dia nakal2 jugak, kiter akan ckp, amik toyolll nnt...terus dia cpt2 lari ke kiter...hahahha (jahat kan kita2 nih)

tp nak wat camner, kalo sebut Allah, anak sekecik itu mungkin x paham lg sbb dia masih belum tahu utk menilai..toyol, pontianak terpapar luas kat tv...

huhu..bila beso sket dah reti br leh terangkan kat diorg Allah tu apa2...cuma anak kiter tahu Allah tu, org smyang/azan.. :D

Dee said...

samalah ngan dee..suker takut2kan dorang..momok..momok..hahaha...tp mimi suker tgk citer antu..nak2 citer keliwon tu..kalo x nmpk antu dia tya..mana? mana? mana antu mama...wui..

UnGu VioLet said...

renungan yg berguna.. tahniah!!

IdaShah said...

hantu glamer sbb tu bdk kecik pon kenal

kayteeze said...

Setan dan jin tu ada di mana2... Selagi ada mereka, adalah hantu, kerana mereka ni boleh berupa2...

Kak tie kurang gemar tengok citer hantu melayu sekarang ni... kalau zaman P Ramlee tu, suka gak, kelakor dan ada juga menakutkan...