Wednesday, July 23, 2008

Mari Masak2

Kalau sesapa yg dah tau resepi nie. abaikan jer ek!! Sebbnyer resepi nie aku baru jer tahu... selama ni pon tau gak tapi.. tau makan jer la..
-
Resepi yg aku nak syer ialah.. Puding Jagung Kuning Diraja Berdaulat Beradu di Singgahsana Sini... AC Dimana??? AC Di Sini.. Sempoi... (waaa... pnjg nyer nama resepi....)
-

Okey bahan yg diperlukan ialah:..

1 tin jagung cap ayam (ala tin dia warna hijau ada gambar jagung)

1 tin gula pasir (guna tin jagung tadi tue la.. kalau guna tin lain nnt tak sedap pulak sebb kalau pakai tin milo rasa milo la pulak!!)

1 tin tepung kastard (tin jagung tue jugak tau.. bukan beli tepong yg dalam tin.. hrg dia mahal lagi dari yg dalam paket tue)

1 tin santan kelapa (kelapa muda boleh, kelapa tua boleh, kelapa dara boleh, kelapa sawit... x boleh la)

4 tin air (air kosong tau.. jgn plak letak air sirap ke coca cola ker... memang jahanam la puding korang tue)

1 sudu tepung jagung (yang nie tepong jagung bukan tepong gandum + berteh jagung @ pop corn.. )

secubit garam (boleh gak cubit diri sendiri dulu.. )
-
Okey la sekarang nie cara2 membuatnyer pulak..
-
Mula2.. eh bukan mula2 la.. sebenarnya masukkan jer sumer bahan2 tadi kat dalam periuk pas tue.. kacau sampai pekat berkilat... berkilau... bersinar... bila dah siap masukkan kat dalam bekas.. kalau nak kecil.. masuk kat dalam acuan yg comel2.. kalau nak besar.. masuk kat dalam bekas yg besar.. kalau nak bentuk bintang ke, bulan ke.. korg carik la acuan yg bentuk mcm tue..
-
TADAAAA..... dah siap dah Puding Jagung Kuning Diraja Berdaulat Beradu di Singgahsana Sini... AC Dimana??? AC Di Sini.. Sempoi... (makner nyer.. gerenti puas hati..) Selamat Mencuba!

12 comments:

mamawafiy said...

uii...baca nama dia jer dah dapat aura kesedapan dia heheheheee...kena cuba ni..

Khas Lysha said...

mamawafiy.. he he.. cuba jgn tak cuba..

ita.itu said...

haha..lawak la namanye pnjg..harus gitu buat.sng ek

Khas Lysha said...

ita.itu.. ha'ah rupanya sng jer.. buat tau!!

en_me said...

sedapnyerr.. kannns

Khas Lysha said...

en_me.. nak tau sedap ke tak try ler...

*SiRibenMerah said...

wahhahhaa..
kne cuba neh..
erkkk, rajin nye I nk masak2 =P

Khas Lysha said...

siribenmerah.. kalau dtg hangin rajin tue try la ek!!

PuteriSatu said...

salam kenal....sedap nya tengok puding jagung tuh..harus dicuba nih....

Comelnya naylie..

Khas Lysha said...

puterisatu.. salam kenal, nak tau sedap ke tak mmg harus dicuba..

haJa*darLingZ said...

wahhh..ni kena buat gini..tp pie xgemau kuih lah...len mcm peel...dihah ngikot dia le

Khas Lysha said...

haja darling.. tak per kalau dia tak gemau buat le kat kmpung.. boley kita kenduri kuih.. he he