Thursday, March 26, 2009

Emak dan Ayah



Sebenarnya hari ini merupakan hari lahir ibu ku yang ke 58,.. dan pada 20 hb Mac yg lepas ialah bday ayahku yang ke 59.. jadi kesempatan ni aku nak ucapkan Selamat Hari Lahir kepada kedua mereka.. moga dikurniakan kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki dan dipanjangkan usia agar angah dpt terus berbakti untuk mak dan ayah.
.
Mak dan ayah lahir pada bulan yang sama.. kedengaran seperti pasangan yang sepadan. Tetapi mereka berdua dah tak hidup bersama. Dah hampir 15 tahun mereka berpisah.
.
Masa diorang berpisah usia aku masih terlalu remaja dan aku tak menjadikan perceraian mereka sebagai alasan untuk aku bertindak liar. Walaupon pada awalnyer perit utk aku terima tetapi aku yakin mereka punya alasan sendiri. Bagi remaja yg mengalami masalah yg seperti aku alami aku nasihatkan jgn terlalu ikutkan perasaan. Tiada siapa di dunia ni yang suka kan perpisahan dan perpecahan. Pasti ada alasan dan punca yang menyebabkan sesuatu itu berlaku. Mereka tetap ibu bapa kita dan tiada ibu atau ayah di dunia ni yang tak sayang kan anaknya. Cuma cara mereka tunjuk kan kasih sayang adalah berbeza.
.
Aku adik beradik tinggal dengan mak dan ayah sudah ada keluarga baru. Aku tetap mengunjungi ayahku dan ibu tiriku. Tidak sedetik pon dihati aku ada rasa marah atau benci pada mereka. Mereka tetap keluarga aku. Mak pulak masih single hingga kini.. bagi mak anak2 adalah segalanya. Bukan takda org yg nak kan mak cuma mak lebih rela hidup sendiri yang tak membataskannya utk memberikan tumpuan pada anak2 dan kini dgn cucu2 nya juga..
.
Bagi aku selagi kita sentiasa menyayangi keluarga serta orang di sekeliling kita selagi itu juga kita akan rasa bahagia..



12 comments:

Cik Puan*PIE said...

kasih syg akan terlerai dgn perpisahan...samada bcerai mati..atau bcerai idop. ape pun, ank2 lah kekuatan idop.

jesnita_ns said...

hepi besday pakcik makcik..semoga panjang umur..

~finee~ said...

happy birthday to pakcik dan makcik, sedih citer perpisahan ni, nasib kita sama, mak ayah berpisah tapi masih baik...Alhamdulillah..

Dee said...

betul tu khas..xde sapa nk rumahtangga runtuh separuh jln..anyway..happy birthday to ur mom n dad!!

Suziey Ahmad said...

waa sm bln besday...hepi besdasy..xpela khas..even dorang xbrsama tp kita as anak ttp kn anggap dorang mak bapak kandung kita ;)

Amiha Ayu said...

happy bday to ur parents..
apa pun, life must go on.. tke care..

Khas Lysha said...

nyonya pie:.. betol tu anak2 la segala2nya.

jesnita:.. tima kasih along..

mamaadam:.. yela.. apa pon kita perlu bersyukur mereka masih ada utk kita berbakti pd mereka..

dee:.. thanx dee ;)

suziey:.. tempat diorg tiada yg blh ganti..

ayu:.. thanx ayu.. ;)

Ida Naziri said...

happy belated birthday to ayah n mak khas..

Khas Lysha said...

idasha:.. thanx ;)

Ada Dalina said...

kak khas, besday may kita sama ek?
hehehe.....

Ada Dalina said...

segalanya tersembunyi 1000 kemanisan hikmah...

Khas Lysha said...

ada ayrissa:.. ha'ah la sama.. he he.. betol tu pasti ada hikmah disebalik sesuatu..