Monday, February 23, 2009

Citer Pasal Cahaya Lagi..




Macam orang lain yang dah ada anak, diorg mesti nak citer setiap perkembangan anak2 diorg kan,.. sama la mcm aku.. aku pon ada story yg nak citer pasal anak aku ni.. ada sajer benda yg mencuit hati yang dia buat.. lagi2 sekarang ni dia semakin keletah dan banyak cakap. Masa awal2 dulu aku risau sebb biler dia dah cecah 2 tahun ayat2 yang kuar dari mulut dia langsung aku tak faham. Sampai kan orang pertikaikan kenapa Naylie pelat sangat. Biler orang lain komplain aku tak kesah sangat tapi biler ibu mertua ku komplain terus aku cakap kat dia..
Aku:.. tah la mak,.. masa kecik as (family bie sumer panggil aku dgn nama ni) tak pelat dalam adik beradik as kakak as je yg pelat tak tau la Naylie ikot saper..
Then adik ipar aku menyampuk..
SIL : .. Seli (nama panggilan Bie) pelat ke mak?
dengan suara yang slow ibu mertuaku jawab.. ha'ah.. seli pelat .. jeng jeng jeng.. tak perlu dipertikaikan lagi la naper anak aku pelat sangat2 kan,..
.
Jadi sekarang ni walaupon masih pelat tapi dah banyak ayat2 yang keluar dari mulut dia jelas.. dan sangat di fahami.. dan kadang2 kurang asam pon ada.. ok la ni antara situasi kurang asam anak aku ye..
.
Situasi 1
Naylie:.. mama nak tenok (tengok) tv
Aku:.. Jap yer nnt mama buka tv
Naylie:.. mama,.. buka la tv
Aku:.. (buat dono sambil teruskan keje aku)
Naylie:.. Chayang,.. bukak tv chayang...
(ha.. saper nak jawab,.. ni gara2 selalu dia dgr babah dia panggil aku sayang la ni... )
.
Situasi 2
Selalunya aku akan cakap kat dia nak kencing bgtau tau... boleh ada sekali tu dia yg cakap kat aku,..
Naylie:.. mama nak kecing bagitau tau..
Aku:.. (sajer la aku cakap kat dia).. Naylie mama nak kencing la..
Naylie:.. Jom.. g tolet..
boleh dia yg ajak aku g toilet.. sabo je la..
.
Situasi 3
Biasalah kucing kurang hassam jiran aku ni melepas kat depan rumah makanya bau semerbak la sangat kan.. boleh anak aku ckp apa tau..
Naylie:.. mama bau bushuk la.. mama belak (berak) eh?!..
aku plak yg dikatanya melepas.. padahal kucing jiran aku yg tak sekolah yg melepas.. hai macam2 budak kecik ni..


14 comments:

Dee said...

xpe..khas teruskan ckp mcm biasa..jgn ada pelat2 tau..nti lama2 pelat naylie tu akan hilang..yg x hilang tu kalo mak ayah plak gi ikut ckp pelat dia..camana nk hilang..

nyonya*PIE said...

alahai kak as..budak2 sume pelat la.mane le kluar2 geti bckp,sebut satu2 betol2...xpe, naylie dh makin terer bckp skang..chaiyok2..nnt lama2 petahlah tu...

nellysuria said...

hahaa...sonok baca entry ni...atleast kawan2 tau gak perkembangan anak ko...aka kembar aku..wakakaah...lin ajak melepak aka gossiippp...bila yerk???

CoNniE said...

heee best kan melayan kerenah anak nie.. dah start pndai ckp oke la.. Sya sya ni pon pelat gak lagi, kdg x tau ape dia nak.. kena suruh dia tunjuk ape dia nak.. huhuhu...

Khas Lysha said...

dee:.. betol dee.. sy pon x penah cakap pelat dgn naylie.. kalo slang dia lain biasanya kitorg akan betol kan.. apa pon thanx ;)

nyonya pie:.. tula ja.. tp pelat dia ni luar biasa.. mula2 dulu tu kan langsung x paham.. ni dah ok la sket.. he he

nellysuria:.. biler nak berlepak??? set la date.. apa2 info k.. kalo xde yg mustahak aku on jer..

connie:.. ha'ah melayan kerenah diorg ni best kan.. nnt lama2 mesti sya sya keletah.. tak terlayan pulak nnt.. he he he

[-suziey-] said...

hahaha..comel jek naylie..ala besela bdk2 mmgla pelat sket..barula comel kan..kalu kecik lagi dh keletah kemain..kang org ckp cam mak nenek plak..xcomel dh:p

klako la yg dia soh buka tv tuh..hahaha..moral of the story.,..kena ati2 sket pasni..ayat kena cover:p

IdaShah said...

kelakar lah naylie
melayan keletah ank2 kdg seronok kdg bole fening kepala

rasp said...

geli hati tul baca keletah naylie nie...dah leh buat teman berbual lah ek :D

Ada Ayrissa said...

hehhehe..
lawak la naylie nih...
x sabo nk tggu iris pndai ckp..
huhu...

Khas Lysha said...

suziey:.. kalo pelat sampai besa comel tak? he he he.. yelah.. pasnie nak ckp kena cover2 ek! bdk ni cepat ngikut.

idashah:.. yelah kdg boleh bikin ana fenin lah!..

rasp:.. nak berbual sikit2 tu blh la sis,.. kalo nak sembang2 tu kdg2 sy yg tak paham dia citer apa.. he he he

ada ayrissa:.. kalo iris dah pandai cakap sok jgn x terlayan plak ada.. he he he

jesnita_ns said...

hhahhaha naylie..naylie..bila dh pandai cakap ha baru akak rasa tak terlayan le ek..mesti becok mulut dia ckp..

Khas Lysha said...

jesnita:.. becok la jugak.. tp byk yg akk x paham dari yg akak paham he he he

dakgilachoc a.k.a nani said...

ekekekeke..situasi 1 tuh lawakla...aderke dia panggil akak chayang..ekekekekeke...mesti muka dia sgt cute masa tu kan...=P

Khas Lysha said...

nani:.. muka dia selamba jer masa tu.. mcm takde apa2 masalah.. sabo jelah!..