Monday, November 10, 2008

Mari buat Pizza.. episod 2..


Kali ni aku nak bagi resepi buat kerak (crust) utk pizza dulu..

bahan2 nyer...

250 gram tepong high protein

2 sudu besar susu tepung (apa2 jenis pon boleh)

2 sudu besar minyak masak

140 ml air

sedikit shortening

1 sudu besar mauripan

1 sudu besar gula

1 sudu kecil garam

cara untuk membuatnya

Mula-mula campurkan yis+gula bersama 3 sudu besar air. biarkan sehingga kembang

sementara itu, bolehla menguli tepung.

campurkan tepung+susu tepung+garam+minyak masak. Uli dulu hingga jadi seperti serbuk roti kemudian masukkan mauripan yang dah kembang (sedikit demi sedikit), kemudian uli, kemudian masukkan lagi selebihnya.. kemudian uli lagi.. selepas tu masukkan 140 ml air dan uli hingga sebati.

Bila sudah sebati ratakan di atas dulang pembakar (loyang).





Sebelum itu, dulang hendaklah disapu dengan shortening supaya kerak tak melekat kat dulang.

Cucuk keseluruhan permukaan dough dengan garpu. Biarkan sementara sehingga kembang sebelum dibakar.

panaskan oven pada suhu 130 darjah dan dibakar dalam masa 15 minit.

Dough ini boleh menghasilkan sekeping kerak/crust/roti pizza bagi loyang berukuran 16". Kalo kecik loyang nya boleh dapat lebih la..

Jadi kali ni hanya untuk kerak pizza dulu ye.. nnt kita sambung plak cara nak buat toppingnya.. ok,..


6 comments:

ita.itu said...

aduh..byknye bahan..akhirnye aku beli siap je la..hehe

Khas Lysha said...

ita.itu:.. he he dah agak dah..

* ayu * said...

baik cikgu..
ta..kita share jelah..
ahhahha

Khas Lysha said...

ayu:.. hu hu,.. kalo mcm tu korang beli kat aku ek!.. he he

imz said...

wah...leh nerai nt ni..ermm..tp sempat ke..tgk ujung minggu ni..heheh

Khas Lysha said...

imz:.. try ye jgn tak try.. he he