Monday, January 5, 2009

Pembukaan Tahun Yang Memilukan

SATU letupan kelihatan ketika peluru berpandu yang dilepaskan pesawat Israel mengenai sasaran di utara Semenanjung Gaza semalam. Lebih 400 penduduk Gaza terkorban dan 1,700 lagi cedera sejak Israel melancarkan serangan udara sejak Sabtu lalu.

.

.
Kemalangan maut yang berlaku di Lebuhraya Lingkaran Tengah (MRR2) berhampiran stesen LRT Bandar Tasik Selatan, awal pagi tadi. Empat maut dalam kejadian itu.
.
.
ISRAEL TERUS MENYERANG... Gambar menunjukkan seorang ibu dan anak lelakinya duduk di atas runtuhan rumahnya yang musnah dibom oleh Israel di Rafah.

Ni plak artikel je..

GUA MUSANG: Sekurang-kurangnya 10 maut dalam kemalangan membabitkan tiga kenderaan termasuk sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) mewah, dekat Rantau Manis di sini, pagi tadi. Kemalangan di Kilometer 21 Jalan Gua Musang-Kuala Krai dekat Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Rantau Manis, berlaku kira-kira jam 10.30 pagi. Lapan mangsa mati serta-merta di tempat kejadian, manakala satu dalam perjalanan ke Hospital Gua Musang, manakala seorang lagi mati ketika dalam rawatan kecemasan di hospital sama.
.
Mangsa yang mati di lokasi, kebanyakannya tersepit dalam kenderaan yang remuk. Seramai 13 anggota Bomba dan Penyelamat Gua Musang diketuai Pegawai Operasi Yahya Abdullah bergegas ke tempat kejadian untuk membantu mengeluarkan mangsa yang tersepit. Ketua Polis Daerah Gua Musang, Superitendan Ahmad Tarmizi Abd Haq, dijangka membuat sidang akhbar mengenai kemalangan itu di HGM, lewat petang ini.
.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.
.
Kita gembira sambut tahun baru bertahan hanya seminit dua.. kemudian diselubungi pilu,.. bila la sumer ni akan berakhir hinggakan ada kalanya aku tak berani nak tgk berita n baca newspaper mungkin sebab aku tak berani nak berdepan dgn realiti yg amat memeritkan dan memilukan.. tp xkanlah kita hanya nak berkongsi tawa sedangkan yg berduka diabaikan.. tak patut juga tp manusia yg semakin lemah kemanusiaan bertindak diluar batasan seakan dia berkuasa di bumi Allah ni.. juga manusia yg lemah mengawal diri bertindak diluar kemampuan akhirnya membawa akibat kepada diri sendiri dan org lain..
.
Setiap hari kita hanya mampu berdoa dan berharap ini semua akan berakhir.. tapi biler?..
* artikel & gambar sumber dari utusan dan berita harian online *

11 comments:

salina said...

tu yg kita takutkan..kemodenan buat manusia hilang kemanusiaan..suka suki je nak bom sana sini...yg sedih tu org islam je yg tertindas....

dakgilachoc a.k.a nani said...

betullah erk org kata dunia dh nak kiamat...mna2 pun dah tak aman...perang sana sini, kematian sana sini..cara pun tragis je...takutttt sgt...:(

jesnita_ns said...

tu lh kak..geramnye klau tgk berita @ tgk srt khabar cite psl kegasan israel ni..ish..klau le kita ni ada kuasa..dh lama israel tu kita pijak² geram tul..

Dee said...

kesian yer ..napa negara arab lain yg besar2 tutup mata je ye..payahnya bila kita sesama Islam pun x bersatu..

Ada Ayrissa said...

mereka mmg kejam..
laknat la kau wahai zionisss....

Khas Lysha said...

salina:.. ni la masanya umat islam kena bangkit dari kealpaan..

nani:.. yg penting kita dekatkan diri kepada Allah InsyaAllah dilindungiNya

jesnita:.. tulakan nmpak sgt islam tu lemah skrg ni mudah sgt ditindas.. umat islam kenalah bersatu barulah jd kuat dan semua kuasa boleh tunduk dgn islam..

Khas Lysha said...

dee:.. tulah.. ini salah satu dari akibat islam yg berpecah belah.. taknak bersatu.. kalo bersatu takkan jd mcm ni kan,..

ada ayrissa:... mereka sentiasa dilaknat.. Allah akan balas dalam sekelip mata ajer..

nyonya*PIE said...

ari2 diriku melalak tgk gmbo bdk2 kecik yg xbrdosa mati...mukanye comel2...trbygkan madihah...sedihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Khas Lysha said...

nyonya pie:.. :( mmg sgt sedeh,,.. abis dah org dewasa sumer bertindak mcm setan.. budak kecik la yg jd mangsa..

ita.itu said...

mmg ngeri kan nok..sian yg 10 org mati tu..adoila

Khas Lysha said...

ita.itu:.. tula.. sapa2 yg memandu tu berhati2 la ye,.. termasuk aku..