Friday, December 19, 2008

Popia Spesel... ker?..

Esok kan weekend kan,.. kalo korang takde idea nak buat bekpes aper or nak buat minum2 petang ke.. korang try la resepi aku nie.. very simple n boleh dikatakan sedap gak lah.. tak nak la puji lebih kang bertambah kembang.. hidung aku.. hu hu.. So kali ni aku bagi resepi popia paling senang kalo org paling malas pon jd rajin nak buat sebab senang giler...


- mula2 korang hancurkan daging burger.. kalo korang nak beli daging cincang pon boleh jugak rasa dia sama jer tp aku prefer daging burger sebb harga dia untuk 700 gm sama jer dgn harga 500 gm daging hancur.. tp kali ni aku guna ayam.. dia lagi best mmg daging la.. -

- lepas tu aku goreng sebungkus daging burger tu campur dgn sos cili.. kalo botol kecik lebih kurang 1/2 botol.. atau pon ikut rasa korang la.. aku goreng guna satu sudu planta jgn byk sgt nnt berminyak muncung korang .. nak bagi dia tak berminyak lagi lepas dah goreng tu korang tapis kan.. -
.

- lepas tu korang sagat carrot.. kalo nak potong bentuk dadu pon boleh.. tapi aku lg sker sagat sebab dia jadi lagi halus.. -

.

- pastu sagat plak sengkuang and korang campurkan.. kalo boleh tapis la jgn bagi dia basah sangat nnt koyak kulit popia korang.. -

.

- dah siap bahan2 tadi pastu korang siap untuk menggulung pulak.. mula2 letakkang daging yang dah digoreng dgn sos tadi.. banyak ke sikit ikut selera ye.. -

.
- pastu letak carrot + sengkuang pulak..-

.
- pastu gulung.. nak lekat dia aku letak tepung gandum+air.. nak letak kuning telor boleh gak tapi sebijik tak cukup la u olsss.. -
.
korang jgn isi banyak sgt tau nnt dia koyak.. kalo koyak bila goreng di berderai.. boleh makan gitu saja atau dgn sos.. anak2 pon boleh makan coz x pedas ..
.
Selamat Mencuba!..

4 comments:

Cik Puan*PIE said...

alahai..klau nk gase kak as je yg btkan leh x???nk bt tu mng le kemalasan..dasau malas tahap ape la gue ni..kihkih

ita.itu said...

haha..sng ko ckp ye..aku ngk susah je..haha..baik aku beli..aku x rajin la nok mcm ko..hehe

Khas Lysha said...

nyonya pie:.. nak akak buat boleh jer,.. dtg la umah nnt akk buatkan spesel lagik.. he he

ita.itu:.. senang la kak,..ko cuba dulu baru tau..

Dee said...

dee boh sardin je..jd popia sadin..